• Bel ons

  • Hoe Fournituren de grootste speler in Nederland werd

    Al na 3 maanden een omzettoename van 10%, tot aan 60% na anderhalf jaar

    Fournituren.nl is een gevestigde naam in de branche. Vanaf 1932 actief in de fourniturenhandel met een winkel en op markten, en inmiddels al vele jaren online actief met een webshop. Gedurende afgelopen jaren stagneerde de omzet en werd er nauwelijks groei meer behaald. Het online adverteren was uitbesteed maar leverde niet het gehoopte resultaat, waarna Fournituren op het punt stond hier volledig mee te stoppen. Om het toch nog een keer te proberen werd SearchLab gevraagd het adverteren over te nemen.

    De doelstellingen waren duidelijk: het verhogen van omzet. Daarbij was er een hele hoop data beschikbaar van websitebezoekers en vanuit eerdere Google AdWords advertenties. Data die goed gebruikt kon worden om een nieuwe strategie te bepalen.

    Omgooien strategie; focussen op wat werkt

    Voorheen bleek de focus te liggen op verkeerde producten, met teveel concurrentie die daardoor te hoge kosten met zich meebrachten en ook te weinig opbrachten. Daarom werd eerst het productaanbod veranderd.

    Daarnaast bleek uit de data dat bezoekers uit specifieke regio’s sneller bestellingen plaatsten met hogere orderwaarden en dat resultaten via verschillende apparaten significant verschillend waren. Daarom werden er advertenties opgesteld enkel zichtbaar in specifieke regio’s in het land, met een eigen budget om optimale zichtbaarheid te creëren. Net als specifieke advertenties voor verschillende apparaten (desktop versus mobiel).

    Daarbij werd ook duidelijk dat mensen die al eens eerder op de website waren geweest verantwoordelijk waren voor relatief meer bestellingen dan mensen die voor het eerst op de website waren geweest. Daarom werd een apart budget opzij gezet voor advertenties die alleen getoond konden worden aan mensen die al eens eerder de website hadden bezocht, wanneer zij relevante zoekopdrachten gebruikten in Google. Om deze mensen weer terug te brengen naar de webshop en hun de producten te laten bestellen.

    Ten slotte werden ook advertenties opgezet voor Google Shopping, en bleek de nieuwe strategie al snel een schot in de roos.

    Resultaat

    Al vrij snel bleken de advertenties het gewenste effect te hebben. Bezoekersaantallen namen toe met 30-40% en ook de omzet begon te groeien. Na drie maanden was deze met 30% gegroeid. Een jaar later was de omzet gegroeid met maar liefst 60%.

    “SearchLab is een jong en ambitieus bedrijf dat vol voor de wensen van de klant gaat. Binnen drie maanden was al een stijging van de omzet van 30% behaald! Dit hadden we nooit verwacht en is echt grote klasse. Verder is het erg prettig om met de jongens te werken, ze zijn erg betrokken en komen regelmatig langs om uit te leggen waar voor ons online de beste kansen liggen. Wij zijn dik tevreden!” – Etienne Zijlstra – Fournituren.nl

     

    Het vervolg

    Nu de groei er goed in zat was het zaak om deze te stabiliseren en uit te bouwen. Nieuwe klanten moesten gevonden blijven worden, maar ook bestaande klanten moesten vastgehouden worden. Hiervoor werden verschillende strategieën ingezet. Zo werden er advertenties ingezet via Facebook om likes en e-mailadressen te verzamelen en werden chatbots ingezet om kortingen en loodsverkopen te promoten. Benieuwd hoe dit gegaan is? Lees direct verder door te klikken op de linkjes.