• Bel ons

  • Hoe de juiste inzet van Facebook advertenties zorgde voor 100% meer likes

    Al na twee dagen waren de likes verdubbeld en had half Nederland de boodschap gezien

    “Je kan me rug op met je cao”. Met deze slogan ging FNV Handel de strijd aan tegen de vernieuwde supermarkt cao, die per 1 juli 2016 in zou gaan. Door deze nieuwe cao verdwenen veel toeslagen voor vakkenvullers, caissières en ander personeel in supermarkten. Dit was tegen het zere been van FNV Handel, die daarom de desbetreffende cao ook niet getekend heeft. Tijd voor actie.

    Om te zorgen voor meer draagvlak werd er een campagne bedacht door Ruud Kallenbach en Jeroen Bakker. Zo werden de populaire YouTubers van StukTV ingeschakeld om hier een vlog over te maken en daarnaast werd een Facebook pagina opgezet, genaamd ‘Je Kan Me Rug Op met je CAO’. Om nog meer aandacht te genereren voor de actie werd SearchLab benaderd om effectieve advertenties in Facebook in te zetten. De doelstellingen war in dit geval eenvoudig: breng meer bezoekers naar de Facebook pagina en zorg voor zoveel mogelijk engagement in de vorm van likes om het initiatief groot te maken.

    Bepalen van de juiste doelgroep met de inzet van de juiste advertenties

    De Facebook pagina stond en de doelgroep was duidelijk maar vrij algemeen. Namelijk iedereen die werkt bij een supermarkt of op een andere manier een stakeholder is. Om de pagina onder deze doelgroep zo effectief mogelijk te promoten werd er een gerichte strategie opgezet door SearchLab. De doelgroep werd onderverdeeld in vier ‘high-potential’ groepen, en vier ‘average-potential’ groepen. Gebaseerd op specifieke interesses, geografische- en demografische gegevens of combinaties hiervan. Daarnaast werden voor verschillende doelgroepen verschillende aansluitende advertenties ingezet, zoals een carrousel of video. Zodra de campagnes van start gingen kon op basis van data bepaald worden welke doelgroepen en advertenties voor de beste resultaten zorgden, om de campagnes vervolgens weer op te optimaliseren.

     

    Resultaat

    Al vrij snel zagen we dat er een goede match was tussen enerzijds de boodschap van de campagne, en anderzijds de doelgroepen die samengesteld waren. De actie begon aan te spreken, en de likes begonnen snel binnen te druppelen. Na negen dagen na de inzet van de advertenties waren de totale likes van de pagina al verdubbeld, waarvan 95% direct afkomstig vanuit de advertenties.

     

    Nu hoeft bovenstaand resultaat niet per se iets te zeggen zonder de context van budgetten en absolute aantallen. Echter waren de campagnes juist zo’n succes door de goede match tussen advertenties en doelgroep. Er was veel respons en de advertenties werden regelmatig gedeeld. Er was veel interactie, waardoor relevantiescores tussen de 8 en 10 behaald konden worden. Dit zorgde ervoor dat likes binnengehaald konen worden tegen minimale kosten. Om zo het bereik te vergroten en de actie landelijk bekend te maken. Uiteindelijk zijn de totale likes van de Facebook pagina bijna verzesvoudigd.

     

    resultaten-fnv

    De blauwe pijl geeft aan vanaf wanneer de advertenties ingezet werden

    “Voor FNV handel” hebben we heel goed samengewerkt met SearchLab. Het enige nadeel is eigenlijk dat Ruud (van SearchLab) en ik dezelfde voornaam hebben. Verder verliep alles voorspoedig. Snel schakelen en een positieve invloed op het hele proces. SearchLab, ga zo door!” – Ruud Kallenbach, Business Creative.