• Bel ons

  • Hoe de inzet van proactieve chatbots leidde tot meer verkoop en hogere engagement

    Openingsratio tot 100% en een toename van omzet bij terugkerende bezoekers van 10%

    Chatbots zijn dé toekomst. Iets dat u mogelijk al vaak heeft gehoord en waar u mogelijk ook al wel eens mee te maken gehad heeft wanneer u bijvoorbeeld contact opnam met een klantenservice. Erg handig voor bedrijven om automatisch vragen van klanten te beantwoorden via bijvoorbeeld Facebook. Maar wist u dat chatbots ook proactief berichtjes kunnen sturen naar klanten, zonder dat zij eerst een vraag aan u stellen? Enorm cool en toepasbaar, als u het ons vraagt. En nog belangrijker; de inzet van proatieve chatbots zorgt bijna gegarandeerd voor goed resultaat. Iets wat we in deze case proberen te laten zien.

    In een eerdere case heeft u kunnen lezen hoe de omzet van Fournituren met 60% toenam door het inzetten van effectieve Google AdWords en Google Shopping advertenties. Een mooi resultaat, en voor Fournituren reden om de aandacht enkel nog te richten op online, en niet meer fysiek op bijvoorbeeld markten te gaan staan. Klanten waren tevreden en bestellingen kwamen voldoende binnen, wat het makkelijk zou maken om achterover te gaan leunen. Maar niet voor ons; samen wilden we meer, en zochten we naar manieren om de groei nog verder te stimuleren en de omzet nog verder te laten groeien. Een van de dingen die SearchLab voorstelde was de inzet van proactieve chatbots.

    Het promoten van nieuwsbrieven, kortingen en loodsverkopen door middel van automatische berichten via Facebook Messenger.

    De huidige situatie was dat nieuwsbrieven vrij goed gelezen werden, kortingen vielen, Hollanders dat we zijn, redelijk goed in de smaak en Fournituren introduceerde iets nieuws; eens in de zoveel tijd een open dag in het eigen magazijn waar mensen naartoe konden komen om hun producten te kopen. Deze open dagen werden goed ontvangen en bezocht. Echter hadden we het gevoel dat hier meer uit te halen was. Via berichten op Facebook en e-mails werden deze acties ondersteund, maar het was tijd om hier nog een extra boost aan te geven door middel van chatbots.

    In samenwerking met Fournituren ontwikkelde SearchLab een strategie om de boost te bewerkstellingen. Verschillende doelgroepen werden gedefinieerd; van mensen die mogelijk interesse hebben in de producten van Fournituren maar nog nooit op de website zijn geweest en het bedrijf daarom mogelijk nog niet kennen; tot mensen die producten in het online winkelmandje hadden gestopt maar niet besteld hadden; tot mensen die regelmatig een bestelling plaatsen. Voor elke doelgroep werd een specifieke en unieke Facebook advertentie opgesteld, meer informatief voor mensen die Fournituren nog niet kennen, tot informatie over hele specifieke producten van mensen die regelmatig bestellingen plaatsen, maar elk met het doel om mensen zich aan te laten sluiten bij onze chatbot zodat wij die later weer zouden kunnen bereiken met een berichtje.

     

    Fournituren FB ad chatbot

    Voorbeeld van een advertentie die mensen te zien kregen die in Facebook op ‘aanwezig’ stonden in het event van de laatste loodsverkoop.

     

    Al snel meldden veel mensen zich aan bij de chatbot en binnen de kortste keren konden we duizenden mensen gaan bereiken met een berichtje via Facebook messenger.

     

    Fournituren messenger bericht

    Voorbeeld van een Facebook Messenger bericht die verstuurd werd

     

    Resultaat

    Al snel na het versturen van het eerste berichtje via Facebook Messenger werd duidelijk dat het wel eens goed zou kunnen gaan werken. Na enkele minuten had al meer dan 30% van de mensen het berichtje geopend, en uiteindelijk lagen openingsratio’s tussen de 92 en 99%. Daarbij lagen doorklikratio’s naar de website gemiddeld tussen de 10 en 20%. Met in gedachten het bereik van duizenden mensen die het berichtje ontvingen erg hoge aantallen.

    Daarnaast nam de directe omzet voor specifieke kortingen gemiddeld met 5 tot 15% toe.

    De chatbot heeft zijn waarde voor Fournituren bewezen, en dit is iets wat momenteel structureel ingezet wordt en wat bijdraagt aan de structurele groei van het bedrijf. Wat ons betreft een aanradertje dus.

     

    Hoe nu verder?

    Naast AdWords en Shopping en de chatbots is SearchLab ook aan de slag gegaan met leadgeneratie en het verkrijgen van meer likes voor Fournituren. Mocht u nog geen genoeg hebben van ons leesvoer, lees dan gerust verder via de linkjes!