• Bel ons

  • Hoe het gebruik van externe weerdata de business van Aviclaim vergrootte

    10% meer omzet dankzij het koppelen van externe weerdata aan Google AdWords

    “Is uw vlucht vertraagd? Dien uw claim en ontvang een vergoeding tot €600!”. Dit is een van de veel gebruikte teksten wanneer u online op zoek bent naar een vergoeding voor uw vertraagde vlucht. De markt was overvol met extreem veel concurrentie, iets waar ook Aviclaim mee te maken had. SearchLab werkte al een tijdje samen met Aviclaim om hun online succes uit te bouwen, maar al snel merkten we dat er meer nodig was dan alleen een goede AdWords campagne.

    Gedurende een langere periode kwamen er regelmatig nieuwe concurrenten bij en daarmee namen ook de kosten per klik toe. Concurrenten die niet stilzaten, en bijvoorbeeld het landelijke nieuws haalden met goede artikelen. Hoge budgetten waren nodig om mee te blijven doen, maar ondanks dat kwamen er nog voldoende claims binnen tegenover respectabele kosten. Echter zou de trend van de hogere kosten ervoor gaan zorgen dat we op termijn uit de markt geconcurreerd zouden gaan worden als er niks zou gebeuren. Daarmee werd het hoog tijd om slim en creatief aan het werk te gaan. Het eerste doel werd om niet-relevante klikken te beperken en zo irrelevante kosten te besparen.

    Claimbaarheid en conversieratio verhogen door middel van weerdata

    Een factor die erg bepalend was voor de hoeveelheid ingediende claims was het weer. Bij een storm of flinke mist hebben vliegtuigen in de regel veel vertraging, weersomstandigheden die er ook voor zorgden dat Aviclaim veel claims binnen kreeg. Echter vallen dit soort weersomstandigheden vaak onder de buitengewone omstandigheden, waardoor reizigers geen recht hebben op een claim. Niet-inbare claims dus.

    Om dit soort niet-inbare claims in het vervolg te ontlopen bedacht SearchLab een manier om externe weerdata te koppelen aan de advertenties in Google. Dit werkt simpel gezegd als volgt; verkoopt u badpakken, dan kunt u uw advertenties in Google laten zien, mits het 30 graden of hoger is. Omdat er dan waarschijnlijk meer badpakken verkocht worden dan wanneer het buiten 5 graden is. Hetzelfde geldt wanneer het hard waait. Bij een windkracht hoger dan x kunnen advertenties in Google automatisch uitgeschakeld worden, waardoor er ook minder niet-inbare claims meer binnen zouden moeten komen. En we dus kosten zouden gaan besparen. Dit werd in gang gezet voor Aviclaim.

    Daarnaast wilden we door middel van een vleugje extra creativiteit ons gaan onderscheiden ten opzichte van de concurrent. Concurrenten die vaak dezelfde, ietwat saaie advertentieteksten gebruiken. Zodat mensen hun claim bij ons zouden indienen, en niet bij de concurrent.

    Onderscheiden door inzet van lokale campagnes en creatieve advertentieteksten; strike when the iron is hot.

    schiphol-maps

    Om nog relevanter te adverteren werd er daarnaast regiotargeting toegepast. Aparte advertenties werden ingezet die alleen zichtbaar waren voor mensen die zich op Schiphol of Eindhoven Airport bevonden, wanneer zij zochten met relevante zoektermen in Google. Precies op het moment dat ze zaten te wachten op hun vertraagde vlucht. Strike while the iron is hot.

    ad-aviclaim

    Ten slotte probeerden we ons zoveel mogelijk te verplaatsen in de wachtende mensen. Mensen die alle tax free shops inmiddels al meerdere keren van binnen gezien hebben en alle medewerkers van Starbucks gesproken hebben. En nu ongeduldig in hun stoel zitten te Googlen.

    Doel hiervan was om ons te onderscheiden van de concurrent zodat mensen sneller op de advertentie zouden klikken, en de advertentie wat lager in Google geplaatst kon worden om zo minder per klik te betalen.

    Resultaat

    De aanpassingen bleken een goede zet te zijn. Irrelevante kosten werden bespaard, waardoor de advertenties effectiever werden en de inbare claims met maar liefst 15% toenamen. Dit gaf ons de mogelijkheid actief mee te blijven doen in de markt en de business uit te breiden.

     

    Gaat u binnenkort met het vliegtuig op vakantie? Bezoek dan vooral de website van Aviclaim wanneer u meer dan drie uur vertraging heeft, wie weet kunt u een mooi bedrag terugkrijgen van uw airline.